Metódy ocenenia pri predaji firmy
Ocenenie firmy resp. jej hodnota je kľúčovou informáciou pri predaji firmy, ktorá hrá hlavnú úlohu v diskusiách medzi predávajúcim a kupujúcim. Pre pochopenie argumentov jednotlivých aktérov je preto dôležité poznať spôsoby výpočtu hodnoty firmy a ich podstatu. Podobne ako v iných prípadoch sa používajú 3 základné metódy ocenenia, pričom ich relevantnosť sa líši od konkrétnej firmy a sektora v ktorom pôsobí. Pozrime sa teda bližšie na jednotlivé metódy a ich použitie:
Výnosová metóda
Táto metóda ocenenia firmy je pri transakciách požívaná pomerne často, keďže je založená na výnosovom potenciály konkrétnej firmy. Zohľadňuje výnosový potenciál firmy na báze projekcie budúceho cash-flow, jeho súčasnej hodnoty a čistého dlhu spoločnosti. Ocenenie touto metódou majiteľovi firmy povie, či je pre neho výhodnejšie pri ponúkanej cene si firmu ďalej ponechať a benefitovať z jej budúcich ziskov alebo radšej firmu predať. To samozrejme platí, ak sa naplnia predpoklady finančného plánu, ktorý je podkladom pre spracovanie ocenenia výnosovou metódou.
Táto metóda je vhodná pre spoločnosti, ktoré sú jedinečné svojim biznis modelom, unikátnym produktom, alebo trhom na ktorom pôsobia. Veľkou výhodou tejto metódy je, že zohľadňuje špecifiká oceňovanej firmy a jej biznis modelu. Nevýhodou tejto metódy zase naopak je, že je založená na budúcej tvorbe voľného cash-flow a teda nedokáže priamo zohľadniť nepredvídateľné udalosti, ktoré môžu v budúcnosti nastať.
Porovnávacia metóda (metóda násobkov)
Ocenenie spoločnosti metódou násobkov sa používa pomerne často v prípadoch keď je na trhu viac porovnateľných spoločností, ktoré už boli predmetom predaja a existuje trhový konsenzus o ich hodnote, resp. spôsobe ako je tvorená.
Princípom tejto metódy je identifikácia charakteristického ukazovateľa, ktorý najviac definuje firmy v tomto sektore. Pri výrobných firmách je to najčastejšie ukazovateľ EBITDA (zisk pred úrokmi, daňami, odpismi a amortizáciou). Na základe trhového konsenzu sa potom na EBITDA oceňovanej spoločnosti aplikuje príslušný násobok. Napríklad pri výrobných sa tento násobok môže hýbať od 3x EBITDA až po 7x EBITDA. Následne sa pri výpočte hodnoty 100% podielu zohľadní aj čistý dlh spoločnosti. Výhodou tejto metódy je jej intuitívnosť a relatívna jednoduchosť, nevýhodou naopak rôzne pohľady na výpočet a udržateľnosť ukazovateľov, napr. EBITDA a výšku násobku.
Majetková metóda
Ako je už z názvu tejto metódy zrejmé, vychádza z hodnoty majetku spoločnosti. Najčastejšie sa pri výpočte berie do úvahy trhová hodnota majetku – hmotného, aj nehmotného. To znamená, že každú položku majetku je potrebné preceniť na trhovú hodnotu, prípadne zohľadniť aj jej reálne speňaženie. Inými slovami, položky, ktoré sú nepredajné, majú trhovú hodnotu blízku nule. Následne sa celková trhová suma majetku očistí o celkovú hodnotu záväzkov a výsledkom je hodnota 100% podielu vo firme.
Majetková metóda v nadväznosti na predaj firiem štandardne nie je investormi preferovaná, keďže z ich pohľadu nezohľadňuje návratnosť investície vo forme budúcich ziskov, úspor, resp. synergií. Táto metóda sa však dá použiť v špecifických prípadoch, napr. kde aktívum priamo generuje výnos napr. vo forme prenájmu logistických hál, kancelárskych a retailových priestorov, prípadne kde budú aktíva predmetom ďalšieho predaja, alebo developmentu.
Aj keď sa občas v špecifických prípadoch môžete stretnúť s inými alebo kombinovanými metódami, vyššie uvedené typy ocenenia sú v odbornej praxi najviac používané, bez ohľadu na veľkosť spoločnosti, alebo krajinu pôsobenia.
V prípade záujmu o bližšie informácie ohľadom ocenenia spoločnosti, alebo konzultáciu, môžete kontaktovať: www.ocenovanie-firiem.sk , prípadne využite bezplatnú online kalkulačku.