Postarajte sa o svoj nehmotný majetok práve založenej firmy
Nehmotný majetok je nefyzický majetok, ktorý určuje hodnotu alebo trhovú výhodu vašej firmy a všeobecne je jeho životnosť dlhšia ako jeden rok. Ak si myslíte, že je to nepodstatná záležitosť podnikania, mýlite sa, pretože veľká časť týchto aktív je najvyššou súvahovou položkou vo vašom účtovníctve.
Aktíva, ktoré môžete časom zhodnotiť
Nehmotný majetok pozostáva predovšetkým z duševného vlastníctva, ako sú autorské práva, patenty, zoznamy zákazníkov, uznanie značky, ochranné známky a licencie alebo licenčné zmluvy.
Doba použiteľnosti nehmotného majetku môže byť buď identifikovateľná alebo neidentifikovateľná. Správne oceňovanie a účtovanie nehmotného majetku je často ale problematické, čo je z veľkej časti dôsledkom spôsobu, akým sa s nehmotný majetok zaobchádza. Počas prvého založenia firmy to pre vás asi tak dôležitý detail nebude, ale časom si značka na svojej hodnote bude určite získavať.
Prostriedok, ktorý vás odlíši od konkurencie
Tiež je dôležité, aby ste sa vedeli odlíšiť, na čo vám veľmi dobre poslúži registrácia ochrannej známky. Konkurencia na webe je veľmi veľká a vy si musíte uvedomiť, že hodnota vašej firmy spočíva aj v tom, ako vás ľudia vnímajú a oceňujú. Ak sa značka vašej spoločnosti, a teda nehmotné aktívum, ktoré je podstatou dobrého know-how objavuje u väčšiny spotrebiteľov, zrejme ste na dobrej ceste.
Čo si môžete dať odpísať?
Za nehmotný majetok sa na účely zákona o dani z príjmov považuje ale najmä dlhodobý nehmotný majetok, ktorého vstupná cena je vyššia ako 2400 € a použiteľnosť je dlhšia ako jeden rok. Najčastejšie pritom ide o:
- výsledok vývojovej činnosti;
- softvér a oceniteľné práva, kam spadá aj už spomínané know how a zaregistrovaná ochranná známka;
Čo sa nepovažuje za nehmotný majetok
Naopak, pokiaľ sa jedná o dobrý hotelový marketing, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou vašej propagácie, radí sa pod náklady na reklamu, čo nespadá pod nehmotný majetok. Rovnako tak ani rôzne školenia a semináre, ktorú môžu zvyšovať hodnotu nehmotných aktív, ale nimi priamo nie sú. Prieskum trhu a ani uvedenie výrobkov na trh, či rozšírenie výroby, to všetko nepatrí do kategórie nehmotných aktív vašej spoločnosti.
V prípade uplatnenia si tiež musíte uvedomiť, že existujú určité limity a konkrétne obdobia, do ktorých si môžete nehmotný majetok odpísať. Najlepším riešeným je preto nechať všetky tieto veci na dobrého a spoľahlivého účtovníka, ktorý sa často považuje za silné jadro prosperujúcej spoločnosti.